[ Generalna ] 09 Januar, 2011 17:26

10-15. jun 2003.

Makedonska tura 
Vranje - Prohor pčinjski - Kriva Palanka - Osogovske planine - Kočani - Probištip - Kratovo - Kumanovo - Skoplje - Preševo - Vranje

Vozili: Danijel Jovanovski i Miroslav Milenković


10.07.03.
Prvi dan

Gotovo da nema tura ili izleta na bajku koji prethodno nije bio u zamisli, treba samo da naiđe pogodan trenutak i da uzbuđenja poteku. Ovoga puta bio je to zajednički plan i želja jednog juniora (1983.) i jednog seniora (1943.), koji su se u svemu složili za jednu turu preko Osogovskih planina sa osvajanjem Carevog vrha.

Sin naših prijatelja u Skoplju, Danijel, odlučio je da po završenom junskom roku proda mobilni, kupi second hand bajk i dođe u Vranje. Zatim je vozom putovao do Beograda, biciklom išao u Pančevo, vozio 90 km obilazeći zanimljiva mesta u Beogradu, i posle posete drugu u jednom studentskom domu vratio se vozom u Vranje.


Pogled na Carev vrh

 


Danijel je nedavno na TV Skoplje gledao emisiju o drugom vrhu Osogovskih planina, Carevom vrhu (2085 mnv). Roditelji su ga još kao malog vodili u selo njegovih dedova po ocu i uvek je želeo da ode na taj vrh, isto kao i njegov otac, ali uvek je umesto odlaska dolazio utešni odgovor: drugi put.

Sada se u naš plan idealno uklapala zamisao da to učinimo. Balon raspoloženja se sve više uvećavao, pripreme su se ubrzavale i do uveče uoči polaska sve je bilo spakovano. Ujutro smo zaplovili u predviđeno vreme kroz prijatni fluid.

Iz časa u čas smo postajali deo puta i prirode. Prvi biser na putu je velelepni manastir Sv. Prohor pčinjski koji se ukazuje putniku dok je još visoko iznad njega. Na zelenoj livadi opasan belom kamenom ogradom, okružen belim zgradama konaka i crkvom u sredini, počiva u ovom kutku prirode ovaj manastir kraj same reke Pčinje.

Na graničnom prelazu službenici su ljubazni i žele nam srećan put. Čini se da smo ih malo razonodili u njihovom monotonom dežuranju.

Asfaltni put prati dolinu reke i prolazi pored Pelinca, Čelopeka, Draganovca. Tu se put malo podiže i kod Starog Nagoričana imamo da rešimo prvo tehničko pitanje: prednji točak se ne okreće. Danijel ga je kupio na dva dana pred polazak i nema mnogo biografskog o njemu. Po zvuku sam zaključio da je ležaj propao i kako nismo imali rezervni preostalo nam je samo da ga podmažemo. U torbi se prvi ukazao majonez kao rešenje, ali Danijelu pada na pamet bolja ideja i otvara konzervu ribe EVA. Za divno čudo nije bilo više problema sa ovim vozilom do kraja turneje.

Kod uključivanja na regionalni odličan put Kumanovo - Kriva Palanka popeli smo se na stenu koja na vrhu ima terasu površine jednog stadiona, jer se odatle pružao neograničeni vidik na sve strane sveta. Lepo se video put odozgo kojim ćemo ići na istok, videla se karaula na brdu iznad Kumanova i sve planine unaokolo.

Kosti, izdužene lobanje i perje u suvoj travi i kamenju. Terasa je, kako smo se uverili, kosturnica u slast pojedene peradi i divljači.

Posle ručka u hladu šljive uživali smo u spustu dugom pet kilometara, starim putem bez vozila, u slobodnom padu od 44 km/h. Spust se završava prelazom preko reke Pčinje odakle vozimo po odličnom magistralnom putu. Predeo je suv sa retkim rastinjem, na malobrojnim njivama kombajni ubiraju žitarice. Suve udoline bez vode, blagi usponi i blagi zavijutci, povremeni vijadukti i useci koji otkrivaju tragove vulkanskih dejstava. Lepo se mogu da vide ohlađeni potoci lave i kamenja u peščanoj sredini sa naglašenim terakotom na granici dodira. Ponegde se izdiže stena neobičnog oblika i lepote visoko na grebenu a u podnožju je crkva ili manastir.

Približavajući se Rankovcu sve više se nailazi na površine pogodne za poljoprivredu, ali uz brojnija i gušća naselja ovde se uočavaju i sve moguće varijante poredaka topola koje se odvajaju od tla svojom visinom i vretenastim torzom. Jednom vidimo pet stabala u liniji na strogo odmerenom rastojanju. Drugde je to vijugavi niz koji prati potočić, zatim sasvim neočekivano, uplovljavamo u prijatnu senku gustog drvoreda koji nas u blagom luku ispraća iz naselja i predaje hladovitom vijuganju između brda. Levo se vide stubovi vijadukata buduće železničke trase Sofija - Skoplje - Tirana. Tom trasom se pružao turski put i postojeći tuneli se adaptiraju za rečenu železnicu.

Danijel svraća kod jednog od ujaka kraj samog puta. Ujak je nastavnik muzike u penziji. Obradovao se neočekivanoj poseti i sa odobravanjem slušao svog nećaka koji mu je izlagao svoja kretanja bajkom. Bila je to vikendica do koje se dolazilo tepihom od trave koji je istovremeno prekrivao celo dvorište. Sedeli smo za stolom ispod kruške i pili rakiju od njenih plodova, gledali neposredno na uređenu baštu u kojoj je sve imalo svoje mesto i nije bilo ničeg suvišnog. Za tili čas je ubran krastavac i priređena salata. Uz kafu smo se i upoznavali i razgovarali ćaskajući. Imali smo priliku da vidimo čoveka usred sreće. Pogrešio sam kada sam pitao za telefon - to je nešto izvan pomenutog središta.

Prelepa Kriva reka vesela i bistra teče kroz korito od zelene trave da se ne možemo oteti utisku da je to scena iz raja. Ona nas upućuje na to da smo se približili Krivoj Palanci. Skrećemo desno za ulazak u grad dok je levo obilazni put prema Bugarskoj. Sumrak se uhvatio, bilo je nešto manje od dvadeset časova. Doček je bez fanfara ali dirljiv. Stara čaršija je živa, trgovine su otvorene, upaljena su svetla, mladi su na trotoarima. Da se nalazimo u centru videli smo po klasičnoj kocki i autobuskoj stanici. Zastali smo i uživali na kraju vožnje za ovaj dan. Spavali smo kod Danijelovih rođaka na brdu iza metereološke stanice odakle se pružao lep pogled na grad.


11.07.03.

Drugi dan

Ustali smo lako i posle obilnog doručka i kozjeg mleka krenuli ka novom cilju: osvojiti Carev vrh. Juče smo se raspitivali odakle da započnemo uspinjanje i dobijali smo različite preporuke, ali vrlo daroviti Danijel se sam odlučio za pravac kretanja i izložio ga. Pošto je jednoglasno usvojen započeli smo uspon kod Moždivnjaka. Kako smo se uspinjali on se potvrđivao kao nezamenljiv vodič. Prepoznavao je svaki kamen i primećivao izmenjene trase puta. Pokazivao je napuštene kuće sećajući se baba koje su tu živele. Ljudi tu nisu više stanovali, ali je u pomoćnoj odaji bili smešteno mirisno seno koje je verovatno sused pokosio, i grabulja preko njega. Šljive su i dalje rađale a neobnovljene ograde ispod njih su se umorno naginjale zemlji.

Kameniti put je tako opran vodama da se sa teškoćom kretalo preko krupnog kamenja, čak nije bilo izbora ni za mala kopita magaraca. Oni su išli krajnjim ivicama u koloni dok smo se mi morali da krećemo paralelno sa našim bajkovima. Išli smo vertikalno preko livada sa dubokom travom, preko površina zaraslim u drvenasti korov koji se potpisivao na koži na nogama, ali duh nije ni za trenutak poljuljan. Obećavali smo sebi skori predah, opijali se novim vidicima, predviđali i ručak. Za svo to vreme pratili su nas intezivni mirisi majčine dušice, sunce i senke putujućih oblaka, onih individualnih koji nisu veliki i istovremeno nisu mali.

Vreme ručka se poklopilo sa lepim izvorom vode više kamionskog puta. Malo smo odremali i obnovili zalihu vode od 3 litra. Ispod nas je ostalo selo Danijelovih dedova i jedna čuka sa koje je, kao dečak, hteo da lansira raketu. Zbog toga se na njoj slikao.

Sada je kretanje postajalo jednostavnije jer smo pred sobom imali put koji je bio manje zagonetan i manje se račvao. I dalje smo išli jedva primetnim stazama kroz travu jer su nam one ukazivale na najkraći put za pešake koji se povremeno ali sigurno spajao sa kolskim putem.

Došli smo do uređenog izvora Bele vode (1560 mnv), koji je imao betonirano korito za napajanje krupne i sitne stoke. Obnovljen 1986, ovaj izvor je urađen prvi put 1943. godine. Iznad njega su ogromna bukova stabla, a ispod je bila senovita hladovina za plandovanje ovaca. Iznad izvora su livade preko kojih smo se uporno kretali do novog spoja sa utabanim putem. Tu nas je jedan mišićavi kosac uputio kuda da idemo dalje i obavestio da do vrha imamo još tri do tri i po časa hoda sa odmaranjem. Ovo vreme smo skratili voženjem nizbrdice gde je to bilo moguće, ali jednočasovna kiša je tu prednost gotovo anulirala. Ipak je posedovanje bajka pokazalo, preko prosečne brzine kretanja, dvostruku prednost nad pešačenjem. Treba li da se podsetimo da pešak ne može biti bez vode, nešto hrane i rezervne odeće...

Nailazimo na kućicu koja je lovačka ili šumarska, a u njenoj blizini cveta krompir. Ovakve zaravni su odista pogodne za krompir koji na ovoj visini ne napada krompirova zlatica. Odavde je put obeležen planinarskim znacima za pravac kretanja ka Carevom vrhu i to nam pomaže naročito na usputnim raskršćima. Ubrzo nas sustiže jednočasovna kiša koja nas imobilizuje.

Postaje hladno i pripremamo suve bukove grane za vatru. Pre nego što ćemo je potpaliti osmotrili smo još jednom okolinu i uverili se da se može voziti, da nema trave koja bi nam fajtala obuću i da će vetar i sunce osušiti vlagu. To je više nego obećavala kraljica ševa čije se majušno telo uz cvrkut dizalo u plavetnilo neba i potom kao kamen u slobodnom padu vraćalo u okrilje trave.

Vozili smo nizbrdice eskivirajući kamenje i busenove trave i to je bio najduži komad puta koji se mogao voziti. Put desno vodio je ispod torova gde su noćili konji, goveda i ovce. Danijel se priseća da je slušao o starcu koji tu živi i da se s njim može da trampi rakija za ovčiji sir. Više puta smo se složili da je trebalo da ponesemo dvogled, ali ne i ko bi ga transportovao. Put levo nas je neočekivano doveo do pogleda na veliki krater na čijem dnu je tekla rečica. Između naše tačke stajanja i puta ka vrhu bila je ogromna praznina koja nas je onespokojila. Sići dole pa uzaći gore, o ne! Razmotrili smo detaljnije naše mogućnosti naspram okolnosti i odlučili da idemo zidom masiva na kojem smo se nalazili ne gubeći dragocenu visinu. Ubrzo smo se spojili sa putem koji nas je doveo do poslednjeg uspona od neka dva i po kilometra. Sunce je bilo na zalasku i naše senke su imale dužinu niz padinu kakvu nikada nismo imali prilike da vidimo.

Jedno stado belih ovaca nam se približavalo spuštajući se sa najviših pašnjaka. Krupni pas ovčar išao je ispred stada i mi smo blagovremeno stali, spojili bajkove u klin i zauzeli mesto u sredinu. Pas je prošao ispod nas bacajući pogled ka nama i podižući njušku da uhvati naše mirise. Sačekali smo ovčara koji je sa još jednim psom pratio stado. Bio je to Steva (1934.), čio i nasmejan čovek preplanulog lica. Slikamo se držeći njegov karakteristični štap, žezlo gospodara stada. Navodi ime rodnog sela za koje dodaje da je to veliko selo. Susret je zanimljiv, ali stado je poodmaklo i Steva potrčkuje da ga stigne i povicima usmerava ka Komitskom gumnu, mestu gde je mandra. Kasnije smo doznali da reč mandra označava mesto gde se ovce muzu i prerađuje mleko. Sada nam je razumljiviji taj izraz i u širem značenju.

Vetar je duvao jako, znojenja više nije bilo, mogli smo da zastanemo radi predaha samo na mestima u zaklonu. Na sebi smo imali svu toplu odeću ali ako se ne bismo kretali, smrzli bismo se. Kao što je planinarima poznato, na ovim visinama nema drveća.

Ali pred nama je bio cilj: Carev vrh!

Ostavili smo bajkove na tridesetak metara ispred i potrčali ka vrhu. Velikoj zgradi karaule pripadao je i izdvojeni magacin ili barutana pedesetak metara niže

 

Na cilju

Na zidu karaule i odbrambene kule mogli smo da pročitamo: PSD "RUEN" Kr. Palanka 2085 m.

Užurbano smo se dali na traženje zaklona od vetra i mesta za noćenje. Ruševnim prostorijama karaule i izdvojene jednobrodne zgrade barutane fijukao je vetar, povijao travu na sve strane i prema tlu. Odsustvo krova, prozori i puškarnice omogućavali su vetru da izvodi sve moguće piruete. Zaključili smo da nam nema boljeg zaklona od južnog zida barutane koji je pružao kakav takav zaklon, sve drugo je bila vetrometina. Privukli smo bajkove uza zid i raspakovali upola smrznutim prstima naše mini spavaće sobe. U vreće smo ušli ne skidajući obuću. A kako i ne bi kada je čista. Nešto smo i prezalogajili, ležeći poput Rimljana. Hteli smo da verujemo da smo uneli uranijum koji će nas sagorevanjem ugrejati. Dodali smo malo rakije da proces otpočne. Tela su se tresla i poigravala. Da nije bilo najlona kojim smo se prekrili sve bi bilo anulirano. A i njega je trebalo pritisnuti kamenjem da ne odleti.

 

Planinarsko sportsko društvo "Ruen" u Krivoj Palanci nosi ime najvećeg vrha Osogovskih planina, a Carev vrh je drugi po visini. Ostali su Bandera, Golema kitka i drugi. Ruen se video u daljini i on je na granici Makedonije i Bugarske.

Spavanje na +3°C


Pun mesec nas je obasjavao a u daljini se nazirao greben Pljačkovice u čijem podnožju su treptala svetla Kočana, Orizara, Vinice i drugih naselja. Fantastično ispunjenje želje da na Carevom vrhu i prenoćimo.

San nije dolazio, ali kada je došao poklonio nam je obojici po jedan sadržaj. Ujutro smo se smejali jer su oba sna imali istu simboliku a osim toga to je bio jedini dokaz da smo ipak nešto odspavali.

 

12.07.03.
Treći dan

Sunce je označilo kraj smrzavanju a na termometru visinomera očitali smo tri stepena vrućine. Sada smo natenane razgledali građevinu karaule koja je dijagonalno na uglovima imala odbrambene kule. Ova vrsta građevina može se videti i na drugim strateškim visovima a ova ovde je građena 1934. godine. Vrh je prilično zaobljen i dominira okolinom. Na zidovima su se potpisivali posetioci u nedostatku knjige utisaka i videli smo možda najstariji potpis iz 1943. godine, i sigurno najnoviji nekih koji su bili dan pre nas. Mi smo se priklonili tradicionalnom rešenju da ostavimo pisani trag u praznoj plastičnoj boci, jer je Danijel upravo pronašao takav zapis. Čitamo da su 9. juna prošle godine tu bili: Snežana Kostova, Kata Borisavska, Jordančo Kostov i Radčo.


Karaula sa kulom iz 1934. godine

Hteli smo da budemo precizniji i naveli da smo tu spavali na tri stepena Celzijusova, da smo se smrzli, ali da smo tu i noćili. Dodali smo naše e-mail adrese.

Iznad glava su nam promicali jedva primetni pramenovi oblaka. Smatrali smo da je vreme da se uputimo ka Kočanima pravcem koji smo razmatranjem procenili za najbolji.

Primećivali smo na drugim padinama stada ovaca koja su polazila na ispašu. Među njima je verovatno i Steva. Zbog velikih daljina nismo mogli ništa da znamo pouzdano.

Kao što se zna spust može biti i teži od uspona. Silazili smo najkraćim linijama bez staza, kamenje se iza nas ponovo usađivalo u ravnotežni položaj nastavljajući da se sunča. Orijentir nam je bila kuća sa crvenim krovom - mandra - od koje je put vodio ka Kočanima. Nismo našli nikog od ljudi, vrata su u prizemlju bila zakatančena dok je na spratu iz čunka izlazio plavi dim. Odaje su bile prazne i u jednoj se moglo videti sedam ležajeva.

 


Pomoćna zgrada karaule

 

Put je bio toliko utaban kamionima i traktorima da je dubina prašine dosezala i deset centimetara. Danijel, koji je stalno bio ispred, podizao je toliki oblak uzavrele prašine da sam se prisetio sličnih scena sa relija Pariz-Dakar. Svako skretanje prednjeg točka u stranu značilo je bacanje prašine u vazduh, a njegova zadnja guma je kao vodenički točak podizala silikatni prah do sedišta.

Vreme ručka je bilo i vreme odmora u idealnoj senci mladog hrasta. Prelepi vidici unaokolo, na vrhovima su odmarališta. Zaseoci u najlepšem prirodnom ambijentu. Na 13 km ispred Kočana je prva kafana gde obnavljamo zalihu vode i pričamo sa zatečenim meštanima koji ispijaju pivo. Jedan od njih podržava naš poduhvat i podvlači da i on sam to voli. Domaćica nas nudi kafom a mi se ljubazno zahvaljujemo.

Deset kilometara do Kočana je odličan asfalt koji nam pruža zadovoljstvo da klizimo serpentinama, ali moramo povremeno i da hladimo obruče zbog kočenja. Te pauze su ispunjene panoramskim pregledom zelenih pirinčanih polja u dolini, naslućuju se kanali za navodnjavanje i putevi pored njih kojim su povezana brojna naselja.

Sišli smo u grad, svetao i čist sa lepom rekom koja vijuga između drvoreda, ispod mostova, pored šetališta i činilo se da smo negde u Grčkoj. Mesto je tako prijatno da se tu zadržavamo dva sata. Kupujemo veliku lubenicu koju ćemo kasnije pojesti gledajući na svetloplavi olimpijski bazen.

Put ka Kočanima

Pljačkovica, pirinčana polja i Kočcani

Uključujemo se na put prema Velesu, saobraćaj je srednje intezivan a vozači su pažljivi. Osim četiri kilometra kocke kod prelaza preko Zletovske reke, sav put je asfaltni i dobar. Ima praznih mesta površine tanjira koja mogu biti opasna za prednji točak.

U ovoj plodnoj i navodnjavanoj ravnici mogu se videti velike zelene površine pod pirinčem. Prolazimo kroz Obleševo i dolazimo do Krupišta gde skrećemo desno ka Probištipu i Kratovu.

Popodne je i blagi frontalni vetar doprinosi da do večeri ne stignemo u Kratovo, već samo do iza Probištipa. Naše zadovoljstvo time nije bilo umanjeno. Naprotiv, klizili smo napred gledajući levo i desno, ravnoteža je bila idealna: desno dolina i kanali za navodnjavanje u kojima je bučno tekla voda, levo brda koja klize i smenjuju u svojoj lepoti. Prolazili smo kroz naselja Pišinci, Gujnovci, Lezovo levo od puta, Bučište, desno Tripatanci. Danijel se hvata za prikolicu sa slamom i stiče prednost. Usput se častimo zrelim šljivama žutim, crvenim. Do sada nigde kao na ovom putovanju nisam video toliku brigu da se pored puteva sade voćke. Kajsije, šeftelije, šljive, kruške, jabuke, dudovi, divlje jabuke ili kruške - uvek neka voćka. Ipak je to tradicija preneta vaspitavanjem.

Vreme je žetve, kombajni su u pokretu. Dvojica sredovečnih biciklista iz jednog sela nam se pridružuju i u vožnji razgovaramo. Ukazuju nam na uspon do Crnog vrha i spusta u samo Kratovo. U Probištipu je veče, snabdevamo se hlebom, i gledamo se sa ljudima koji sede pred kapijama ili radnjama. Temperatura vazduha je baš prijatna, susrećemo jedno stado koje se vraća sa paše i mi ubrzo nalazimo pogodnu pokošenu livadu iznad puta za noćenje. Mesto je bilo u zavetrini, ustvari vetra nije ni bilo, ali prethodna noć je, vidi se, ostavila utisak. I sada je bilo raskošne mesečine, večerali smo i sa rukama ispod glave posmatrali čisto nebo. Prepričavali smo doživljaje, dodirivali teme iz nauke, iznosili stavove o ljubavi i, ni sami nismo primetili kada smo zaspali.


13.07.03.

Četvrti dan

Uspon do vidikovca Crni vrh je bio lako savladiv i zbog toga što nam je prijao svež jutarnji vazduh. Svaki uspon podrazumeva vijuganje puta tako da su nam se pejzaži smenjivali jedan za drugim. Iza krivine kao da je pisalo "Next"! Bila su to lepa brda sa hrastovom šumom i blago zatalasanim udolinama. Tek po neko vozilo i jedan autobus. Zastali smo na vidikovcu odakle smo videli veliki predeo levo od puta koji se ne može opisivati, samo preporučujemo da se tu zaustavite. Levo put vodi za rudnik Sileks i na ovom mestu je 920 mnv. Sledio je spust u Kratovo (680 mnv) po odličnom asfaltu. Prošli smo naselja Grizivci i Šlegovo gde ima izvorske vode sa desne strane puta.


Kratovo, turski most

Kratovo je zaista u kanjonu, granitne oble stene čine ga pitoresknim. To je staro rudarsko naselje sa nekoliko starih mostova, kula za odbranu, podignutih u tursko vreme. Arhitektura neodoljivo podseća na atmosferu u Mostaru. Trg je popločan belim mermerom i okolo su hotel, zgrada opštine , trgovine, fontana. Nedeljno je jutro, većina još spava.

Danijelov kumašin ovde živi i kod milicionera se raspituje za njega. U malom mestu svi se poznaju i malo čekamo i kumašin Dule dolazi.

Na samom ulazu, u poslednjoj krivini pred gradom pukoše dve žice na prednjom točku! Zar da sada prekidam turneju i vraćam se busom? Ko u Kratovu i još u nedelju može da reši moj problem? Milicioneri spominju neko Ciganče na periferiji, ali istovremeno i sležu ramenima. Točak je decentriran i leprša levo - desno. Svemoćni Dule sve rešava na najelegantniji način, kao u filmu. Ostavljamo bajk kod njegovog komšije i kad smo se vratili sve je bilo OK!

Potpuno zasluženo neka se ovde čita ime spasioca turneje: Martin, Planinska 45, Kratovo. Gošćenje kuma trajalo je pet časova, očekivali su ga još juče, ali mi se nismo žurili da priznamo da smo prethodne noći spavali u hotelu - Komarac. Ni sami nismo obratili pažnju na taj detalj, ali račune na rukama gledali smo narednih sedam dana.

Dule je sa razumevanjem slušao zanos koji pruža biciklistički podvig i nadovezao se da je i sam imao ideju da kupi konja i na njemu ode na Šar planinu. On je strastveni ljubitelj prirode i kao lovac poznaje okolinu mesta kao svoj džep. Fotografišu se kum i kumašini, opraštanje traje uz ispraćaj niz ulicu.

Izlazimo iz Kratova i upućujemo se ka Stracinu gde ćemo se uključiti na put za Kumanovo i Skoplje. U mestu Železnica ispod puta je uređeni izvor mineralne vode. Na ploči piše: Goceva češma/ Jas go razbiram svetot kako pole za kulturno natprevaruvanje megu narodite./ Goce Delčev.

Put prolazi kroz industrijsku zonu i nastavlja dalje, prelazi Krivu reku i zaustavljamo se pred jednom napuštenom kućom od brušenog kamena iz 1926. godine. To je prevoj Prevalac gde zastaju i autobusi. Tu smo odmorili jer je na suncu termometar pokazivao 41 stepen. Jeli smo zrele šljive, razgledali napuštenu kuću i demonstrirali svoju ležernost. Danijel je pre polaska zagledao prednju gumu i primetio zabodeni trn od kupine. Kad ga je izvadio vazduh iz gume se izmešao sa okolinom... Brzo je montirana rezervna guma, ali smo za automobilsku pumpu stopirali vozače. Sve je rešeno za nepun sat i putovanje je produženo. Ovaj manevar nas je više zabavljao nego pogodio. Zaustavljanje automobilista nije bilo ništa drugo nego internacionalizovanje našeg slučaja. U isto vreme znali smo da moderni automobili nemaju potrebe za glomaznim pumpama i pomoć smo očekivali od vlasnika Lada i sl.


Stopiranje kod kuće, Prevalec

Uključivši se na put Palanka - Kumanovo vozili smo već pređenom trasom sa dodatnim uživanjem u trošenju kapitala koji se sastojao u spustevima sve do prelaza preko reke Pčinje.

U odnosu na slobodne prostore, prolazak kroz grad kao što je Kumanovo, a naročito Skoplje, ličio je na pažljivo manevrisanje između ramova u košnici.

Danijelovi roditelji su nam izašli u susret i zaista ne znamo kako su znali da stižemo. Naredna tri časa, do ponoći, razgovoru nije bilo kraja.

14.07.03.
Peti dan

Razgovori sa Danijelovim roditeljima, našim prijateljima. Moj provereni kompanjon je bio na zadatku da se filmovi pretvore u fotografije.


15.07.03.

Šesti dan

Jedan i po sat kroz Skoplje da bih se našao kod rafinerije i uključio na autoput ka Kumanovu i Vranju. Danijel me ispratio i naš rastanak je ustvari saglasnost za neku narednu turu prema Ohridu.

Do Kumanova nema zaustavne trake u ovom smeru, ali nije bilo teško voziti žutom štraftom, a i vozači su bili pažljivi. Posle Kumanova intenzitet saobraćaja se više nego prepolovljuje. Do Vranja se odvija rutinska vožnja završne etape.

 

[ Generalna ] 09 Januar, 2011 17:22

10-17. avgust 2003.
Ohridska tura
ili kako smo maturirali za tri dana


Vozili: Dobri, Goran, Dragan, Pera, Miroslav


Voziti kiometar po kilometar blisko je ljudima kojima se ne žuri. Približavati se tokom tri dana Prespanskom i Ohridskom jezeru i stići na njihove obale pretvaranje je energije u zadovoljstvo. Ako je neko radeći na polju, u bašti ili se zatekao u gradu, možda i sam hteo da je sa nama, onda je to želja iz slobode kretanja na biciklu. Kao da je tu negde lebdelo "Idi gde želiš" što smo i činili. Krenuli smo jer je uvek lepše tamo gde nismo, zar ne?


Prvi dan
Vranje, Prohor Pčinjski, Kumanovo, Sv. Nikole, Veles, Gradsko - 166 km

Motiv našeg poduhvata bio je odmor od svakodnevnice, želja za avanturom, za neposrednom vožnjom ulicom dugom 360 km i onom lepom pedalanju duž nje. Ulica koju oivičuju naselja, polja, tesnaci, vinogradi, obale jezera, prevoji i na čijem kraju je manastir Sv. Naum, ili Struga. Ta čarobna ulica sa zavijutcima, usponima i spustovima koja nije prava kao lenjir, kojom smo zalazili u svet otkrivajući ga deo po deo. Predeli su se blago smenjivali i neprimetno ostajali za nama. Ne bežimo od istine, želeli smo da maturiramo na višednevnoj vožnji.

Zbog svežine vazduha izabrali smo polazak u pola šest ujutro. Prošavši manastir Prohor Pčinjski došli smo na državnu granicu. Usledio je pregled pasoša, ćaskanje sa graničnim službenicima i pozdrav "srećan put" kao i "srekan pat" i rastajemo se do nekog narednog prolaza. Nastavljamo ka Nagoričanu. Razgovori na slobodne teme prekraćuju vreme do Mladog Nagoričana. Tu se uključujemo na put ka Kumanovu i posle nadvožnjaka put nas vodi ka Dobrošanima.

Asfalt u odličnom stanju vijuga između zaobljenih brda a povoljan nagib traje sve do prelaza preko reke Pčinje. Most preko nje je dug, prati krivinu u levo i zbog visine podseća na vijadukt. Pejzaži su zanimljivi, teren je zatalasan. U toku je žetva, srećemo jednog kombajnera. Prešli smo 79 km i doručkujemo u hladu šljive pa nastavljamo pedalanje koje se pretvorilo u pravo uživanje.

Vetar nas je prijateljski tapšao po leđima. Od sela Kokošinje put je bio tako pregledan, širok i slobodan da smo u spustu zabeležili 60, a kompanjoni sa boljim bajkovima i 73 km/h! Bila je to pista za sletanje kojom smo uplovili u Sv. Nikole. Naš cilj za današnji dan bio je postignut, međutim, osim volje, neutoljene gladi za pedalanjem, i vetar nas je prijateljski ubeđivao da produžimo. Kako će se pokazati na kraju dana, imali smo preko plana nekih 60 km.

Sv. Nikole je lepo tiho mesto sa lepim kućama i crkvom na uzvišenju do koje vodi ulica popločana kockom. U gradu je raskrsnica odakle se put odvaja ka Velesu. Izabrali smo put ka Ovčem Polju, jer nismo žurili.

Prolazimo pored poljoprivrednog aerodroma i slikamo se ispred desetine dvokrilaca koji su mirovali na pokošenoj livadi naizgled spremni da uzlete. Put je ovde oivičen drvoredom i vozimo tim senovitim tunelom nošeni vetrom. Dolazimo do železničke stanice Ovče Polje i odmah po prelasku pruge uključujemo se na put ka Velesu.

Levo počinje zabrđe Krivolaka a desno su plantaže grožđa i kada smo ga probali prepoznali smo odličan merlo. Ulazimo u Saramzalino gde ćemo prvi put sesti za stol i predahnuti.


Saramzalino - prvi predah za stolom

U tom poljoprivrednom naselju nailazimo na pijacu voća i povrća sa nepisanim radnim vremenom od izlaska do zalaska sunca. Tu je i uređeni izvor odlične vode ispod nivoa ulice što govori o njegovoj vremenskoj dimenziji. Zatim kafana sa stolovima napolju u prirodnoj hladovini jasenova. Tu smo počeli da se "faćamo za dab" što smo i kasnije činili na kraju dana. Za skopsko pivo marketinška parola je "sakam skopsko", dok je za prilepsko "ako se faćaš, faćaj se za dab" (dab ili hrast). Jedinstvena ocena ekipe posle jednonedeljnog gustiranja je: Zlatan hrast je najbolje pivo u Makedoniji.

U razgovoru sa predusretljivim taksistom dobijamo detalje o putu do Velesa, a on zauzvrat saznaje ko smo, odakle smo i kuda idemo.

Kao što od trpeze treba ustati sa još malo apetita i mi smo ustali sa još želje za odmorom. Na nekom delu puta pred nama se ukazao u kotlini Vardara - Veles. Spustili smo se u tu kotlinu, prošli pored benzinske pumpe i prešavši prugu našli se u centar grada. Seli smo na nove klupe pored ljupke fontane ispred robne kuće. U glavama su nam se okretale slike i utisci posle pređenih 140 kilometara. Odlično raspoloženje tražilo je dodatno razgledanje grada tako da smo videli koji film u bioskopu igra "to day" i koji je "the next". Nedelja je popodne, vrućina popušta, pauziramo više od jednog sata i vidimo prolazak voza Ljubljana-Solun. Lokomotiva sa dva vagona bila nam je opomena da je vreme da i mi nastavimo putovanje niz Vardar.

Izlazimo iz Velesa kanjonom kojim se provlači reka, put i pruga, navedeni po starešinstvu. Tipične kuće starog Velesa su visoko iznad reke na levoj obali Vardara.

Klizimo dobrim asfaltnim putem dalje na jug gledajući reku i njeno korito. Kada se izađe iz klanca, reka, pruga i trase starog i novog autoputa i dalje idu gotovo paralelno u velikoj slozi, bez preplitanja. Tu se horizont otvara i sa ushićenjem koje traje vozimo dalje opijeni pređenim kilometrima. Nismo ni primetili da se reka udaljila i da se odjednom bočno ustremila na nas. Opažamo travnatu obalu i livadu pored voćnjaka bresaka i spuštamo se na nju završavajući današnju vožnju.

Suton je, nekoliko mladića se još kupa u brzaku reke pored izdužene ade obrasle travom i vrbama. Na drugoj obali su niska brda bez rastinja sa nekoliko kuća. Porečje je obrađeno a vredni ratari su tu našli mesta za svoje bašte. Dok smo raspakivali bajkove došli su čuvar voćnjaka, radnik za navodnjavanje, zatim se pridružuju brojni Romi svih uzrasta koji su naselili zgradu bivše železničke stanice Gradsko. Vest da su neki sa biciklima stigli u njihov komšiluk izazvala je radoznalost i izlive dobrodošlice. Pozvani smo na bunar da se umijemo, na kafu, na večeru. Razgovor se poput logorske vatre rasplamsavao. Neki su posedali na travnatu stazu ispred šatora i pričali nam o mestima i krajevima u Srbiji gde su boravili ili putovali.

Jedna starica među njima nam je tražila da joj damo, ako imamo, jednu milijardu... Za neke je vreme ovde stalo i nije teklo. U džepu jednog starijeg Roma još se čuvaju novčanice jugoslovenskog dinara sa mnogo nula. Pita nas da li te pare idu u Srbiju. Najzad, ljudi lepo uviđaju da je vreme da nas pozdrave, poželevši nam laku noć, prijatan boravak i srećan put.

Pun mesec je obasjavao nekom mekom svetlošću reku, voćnjak i naša lica dok smo večerali.



Drugi dan

Gradsko, prevoj Pletvar (998 mnv), Prilep, Bitolj - 108 km

Krenuli smo čilo po hladovini koju je obezbeđivala protekla noć. Posle naselja Gradsko, koje je kraj samog puta i gleda na Vardar, skrećemo desno ka Prilepu. Pejzaž se menja, počinje penjanje prema brdima. Prolazimo kroz naselje Rosoman sa pijacom kao u Saramzalinu. Put je odličan, saobraćaj je živ, jer put vodi ka turističkom Ohridu. Otpozdravljamo na trubljenje i mahanja iz automobila.

Fotografišemo se na ulazu u pitoreskni tesnac gde stene streme u nebo a u podnožju se pružaju vinogradi. Dok razgovaramo ne primećujemo da se stalno penjemo. Dolazimo do deonice gde se gradi traka za sporija vozila i izlazimo na upravo asfaltiranu deonicu kada nas saobraćajna policija, zajedno sa drugim vozilima, isključuje iz saobraćaja.

Sednemo u hladovinu i od radnika iz asfaltne baze dobijamo prave informacije o prirodi daljeg puta. Ubrzo prolaze motoristi sa plavo-crvenim svetlima i nekoliko automobila sa državnicima. Radnik nam reče da se ministar vraća sa odmora u Ohridu.

Sledeću hladovinu koristimo za doručak i polako izbijamo na prevoj Pletvar (998 mnv). Sama planina Pletvar je zaista lepa. Njeni vrhovi su na rastojanju dostojnom poštovanja. Na desnoj strani je Babuna sa mršavim niskim rastinjem na kamenitom padinama. Znali smo da je sa njene druge strane makadamski put za Prilep. Govorili su nam da je to mnogo živopisniji kraj kao i to da je taj put marginalizovan izgradnjom autoputa. S obzirom na dužinu našeg pohoda nismo dolazili u iskušenje da idemo njime.

Posle prevoja spust je vijugav i lep. Sa jednog mesta ugleda se Prilep sa poznatim krševitim bregovima na severnoj strani. Na onom dominantnom postavljen je ogroman krst. Ovaj panoramski pogled na grad sa okolinom zaslužuje da se natenane posmatra. Autoput obilazi grad a mi ulazimo dugom senovitim ulicom.


Prilep

Rečica ovom gradu pruža poetsku sliku. Raspitujući se za menjačnicu dolazimo na glavni trg popločan svetlim mermerom iz ovog kraja. U stilu vremena naokolo su butici, kafići, u punom podnevnom svetlu. Čuje se tehno muzika sa više strana, atmosfera je maksimalno letnja, vrata radnji su širom otvorena i veoma je živo. Mlade devojke sofisticirane lepote prelaze preko trga u punom sjaju pod reflektorom sunca.

Tu je i stari gradski park čiju je ogradu novo vreme uklonilo i spojilo ga sa novim trgom. U njemu su na klupama uglavnom stariji Prilepčani utonuli u igru šaha ili karata.

Pošto smo telu dolili svežu vodu a dušu oplemenili gradskim prizorima izašli smo iz ovog lepog grada toliko poznatog u narodnoj poeziji i istoriji. Nevidljivim sponama ostvarena je veza duha grada i naših misli. Put do Bitolja je uglavnom ravan a brda su razmaknuta. Vidimo zasade sitnolisnatog duvana, površine pod detelinom i požnjeveno suvo polje. Koristimo zgodno mesto u hladovini za ručak a taj obrok je u nama jasno formulisao pitanje: gde ima vode? To pitanje postavljamo radnicima sekcije za puteve, prvim ljudima koje susrećemo. Oni nam ukazuju na izvor, tu odmah, na 50 m od puta. I gle! Kao u bajci: izvor sa bazenom.

Meštani obližnjeg sela Beranaca uredili su izvor vode za piće i rezervoar u vidu betonskog bazena da višak vode ne bi oticao uzalud. Tu smo zatekli grupu dečaka koji su se kupali i kojima smo se pridružili sa ne malim zadovoljstvom. Razgovarali smo sa starijim među njima dok su mlađi s pažnjom slušali.

Usput smo poželeli još jednu pauzu i spustili smo se na jednu livadu u hladu uvek prisutne šljive. Opružili smo se sa pogledom ka nebu, uz šale na račun dežurnog za taj dan, sa dvostrukim efektom: odmor mišića i glancanje duha.


Kupanje u vodi za piće

Sa prijateljima u Vranju imali smo vezu preko Makmob mreže koja je vlasniku telefona, Draganu ili Dacku, porukom poželela dobrodošlicu u Makedoniju. Ubrzo se naš vlasnik džepnog telefona upoznao i sa cenom usluga (jedan dinar za minut) tako da je sledeće upozorenje Vranjancima glasilo: " Ne javljajte se! Ovde su sve pare skinuli Dacku!" Posle je nastalo smejanje kako će njegovi u Vranju protumačiti da je Dragan opljačkan i da je ostao bez para...

Ispred Bitolja put obilaznicom vodi ka Ohridu a mi skrećemo preko nadvožnjaka levo i dugim uličnim pravcima dolazimo u centar kod Sahat kule. Popodne je, na ulicama i u parku je živo. Tu slučajno srećemo čoveka koji nas obaveštava o detaljima puta ka Prespanskom jezeru i to će nam umnogome koristiti. On nam navodi imena naselja, kvalitet puta i dodaje da je i sam ljubitelj voženja biciklom kao i to da ima svoju prodavnicu bicikala.


Bitolj - predah u centru

Premeštamo se u glavnu ulicu koja arhitekturom karakteriše stari Bitolj. Balkoni od kovanog gvožđa, a u prizemlju su moderni lokali. Sada su tu butici, svetle prodavnice, marketi, kafići zvučnih imena. Zvonik crkve je u sredini ulice i izdvaja se među više rasejanih belih minareta. Ulica je sada šetalište sa uglačanim mermerom.


Pelister u pozadini

U blizini je poznati hotel "Epinal" sa ulazom i kompletnom fasadom u francuskom stilu. Svojevremeno su se istoimeni grad u Alzasu i Bitolj pobratimili.

Na jednom uglu kraj parka pijemo "Zlaten dab". Poslužuje nas otmena žena po imenu Olga, koja nije konobarica već bankarska službenica bez svog posla. Ljubazno i iskreno nam kaže "ubavo pominete".

Izlazimo iz grada ulicom koja nas spaja sa magistralnim putem za Ohrid. Hvata se suton i nalazimo pogodno mesto za noćenje.

Na punoj mesečini koju su kratko zaklanjale krošnje drveća posmatrali smo visove Pelistera koji su se ocrtavali na nebu. Zvezdano nebo kao da se ogledalo na tlu gde su poput sazvežđa svetlucala naselja.